onsdag 17 juli 2013

Veckans text: Sonata Arctica

När Winterheart's Guild (2003) släpptes var jag tjugo år och hade flyttat från Smålands granskogar till Värmlands granskogar, närmare bestämt till mikroorten Stöllet, där jag skulle gå en ettårig skrivarkurs på Klarälvdalens folkhögskola. Förutom höga grantoppar, en riktig bastu och älven några meter från ytterdörren, så fanns där även hårdrockare - som kände till Sonata Arctica! Jag brukade låna musik av min finsk-västgötska granne Jan, bland annat Nightwishskivor jag inte hade och hade även den stora förmånen att se honom dansa till LOK - det var en syn för gudarna.

Men, hursomhelst, texter skulle det handla om. Sonata Arcticas tredje skiva hade jag faktiskt lite svårare att smälta än de andra. Den var mycket snabb, men hade också ett melankoliskt drag över sig som kändes annorlunda. Den låt jag fastnade för omgående var Victoria's Secret, med följande refrängtext:

Dancing on the path and singing now you got away.
You can reach the goals that you have set from now on , every day.
There is no way you would go back now, oh no, those days are past.
Life is waiting for the one who loves to live, and it is not a secret...




Jag älskar fortfarande de där fyra raderna, för de påminner mig så mycket om när jag äntligen kunde lämna den plats jag aldrig passade in på. Jag var väldigt nervös och ängslig för allt nytt, men från det att jag och pappa lämnade 50-skyltarna var jag helt säker på att även om jag inte skulle trivas på stället jag var på väg till, så skulle jag iallafall aldrig bo i min hemort igen.

När jag hade flyttat och sedan fick tag på den här skivan, den här låten, så blev den som ett mantra. Jag skulle inte tillbaka, inte en chans. Det var slut med att leva bland människor som inte accepterade mig och alltsedan min första, nervösa flytt har jag aldrig för en sekund längtat tillbaka. Fortfarande, elva år senare, kan jag få den där upprymda känslan av att ha "kommit undan" när jag hör den, även om jag givetvis erfarit att det inte var så enkelt som jag trodde och det alltid poppar upp tillfällen då Victoria's Secret snarare skulle agera soundtrack åt en flykt istället för en flytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar