torsdag 18 juli 2013

I studion med Ensiferum

Igår hade grottinnehavaren den stora glädjen att dricka öl och förlora sig i 90-talsnostalgi, black metal och storheten med Tyskland hos Svederna Gardes frontman Jonatan Holmberg ute i Skattkärr. Ett lika oväntat som roligt möte i SKVT:s utgivningsområde som ni kan läsa om här på söndag.

Men. Idag är det dags för ett nytt tema: studiodagböcker, och först ut är Ensiferum. En timme och nio minuter delat på sju klipp och jag vet inte hur många ölsorter, är lika med finska Ensiferums studiodagbok som, förutom att den självklart fanns att följa under studiotiden på Youtube, även följde med i den kombinerade CD- och DVD-utgåvan av Unsung Heroes (2012). Skivan var tyvärr något av en besvikelse, då det kändes som om gruppen hade koncentrerat sig lite väl mycket på att dokumentera själva inspelningen istället för att göra ett riktigt bra album.

Jag hittade Ensiferum via Youtube, när jag var i färd med att lyssna in mig på Finntroll och fastnade för ett klipp från Bloodstock Open Air (2010), där de fyra mer eller mindre korpulenta herrarna och den headbangande keyboardistdamen blåste på som om det inte fanns någon morgondag. Petri Lindroos var för övrigt growlare nummer tre efter Laiho och Vreth som applåderades av mina trumhinnor.

När gruppen så traskade in i studion för sitt fjärde album, var mina förväntningar tämligen höga och min besvikelse i samma grad när verket så anlände, men jag kan ärligt säga att jag hade riktigt roligt åt delar av bandets studiodagbok från snöpackade Finland och därför får de bli först ut i denna kategori. Huvudämne? Hur man skämmer bort en keyboardist. Börjar vid 5:43, om ni inte är enormt intresserade av Toivonens genomgång av ölsorter och det silverklingade ljudet av growlinspelning:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar