fredag 14 juni 2013

Halo Of Blood - Semestertripp till Bodomsjön

Att lyssna på Your Days Are Numbered på vägen till jobbet och upptäcka att man knyter näven i Väses försommaridyll, betyder bara en sak: Children Of Bodom är tillbaka och får en klappjakt med liemannen i hasorna att kännas som en ynnest.

I måndags eftermiddag kom så äntligen Halo Of Blood - som min ondskefulle sambo gömde och påstod inte hade kommit. Ja, det var en välförtjänt hämnd efter mitt spratt med Judas Priest, men ändå... Tre genomlyssningar senare står det klart att den på Relentless... så brutalt bortglömde lienmannen inte bara har återuppstått, utan tagit igen förlorad tid med råge.



Inledande Waste Of Skin lurar mig de första sekunderna. Visst, takten är lovande, men när de nästan lekfulla riffen går över i ett tungt malande blir det tydligt att det inte är någon picknick vi är ute på. Lienmannen har vaknat och är på ett uruselt humör efter sin långa träda. Jag luras flera gånger och har knappt hunnit hämta mig innan blast beatkonfekten Halo Of Blood drar upp tempot i en hisnande fart, utan att tappa i tyngd, vilket får mig att sända en tacksamhetens tanke till gruppens två "taktpinnar" Henkka Blacksmith och Jaska Raatikainen - långtifrån den sista.



Scream For Silence har ett klockrent intro, som gör ett mycket tvärt kast från det ultrasnabba titelspåret. Melodin är emellanåt underligt disharmonisk och går åt alla möjliga håll, liemannen värmer upp för fullt, men tar inte upp jakten ordentligt förrän Transference. Jag kan nästan se honom kämpa ute på isen i albumets svagaste spår. Det som drar ner både fart och betyg på skivans andra singelspår är de irriterande resterna från Relentless... som stannar upp jakten - inte undra på att han är förbannad.





Men, men... Bodom Blue Moon är en återkomst med stil. Fortfarande lite yrvaken, trots takten, som om han känner på sig att han är två år försenad och har en jävla massa jobb att ta igen. Återigen slås jag av tyngden och de sammanslingrade gitarr- och keyboardpartierna är en återgång till godbitarna från Something Wild och Hatebreeder.



Klarvaken, ursinnig och uppvärmd till max. Your Days Are Numbered har inte ett spår av tvekan. Liemannen vet precis vart han är på väg, har exakt den balans mellan snabbhet och tyngd som var så sorgligt saknad på föregångaren. Det här är skivans maxpunkt.



I Dead Man's Hand On You, kanske det spår jag varit mest nyfiken på, har luften gått ur en efter jakten över isen. Alexi Laiho låter uttröttad, med aska i rösten, tills det börjar byggas upp med ett långsamt riff och hela gruppen segar sig upp ur graven. Lugn, otroligt lugn, men mycket mörk och tät och för tankarna till en slutkörd suck, en avklingad dödskamp när man inte orkar kämpa längre, utan accepterar liemannens vakande närvaro.



Men ingen trodde väl att tempot skulle stanna där. En minut och fyrtio sekunder in i grusmalande Damaged Beyond Repair är liemannen inte bara överlistad, utan överfallen. Laiho reser sig ur askan som en Fågel Fenix och går med sina bandmedlemmar lös på allt i sin väg.



All Twisted håller uppe tempot och liemannen är borta. Kvar står istället Laiho, i mina öron asförbannad på sig själv. Om han lite småspydigt frågade sig själv om han fått nog i Are You Dead Yet?, så är All Twisted snarare en rå utskällning som bitvis påminner mig om Next In Line, men en bra bit tyngre och snabbare.



One Bottle And A Knee Deep får jag först inget riktigt grepp om, innan jag efter ett par genomlyssningar ser den personliga självkritiken i All Twisted breddas och tvärilskan gå över i det där allmänna ursinnet som jag alltid kopplat samman med Bodom. Den är jävligt stökig, leker med tempon och framför allt gitarrerna tar ut svängarna rejält. Eftersom den sista låten på skivan är en cover, så är det den här som sluter cirkeln.



Om jag ska ge albumet någon kritik, så är det möjligen bristen på entydighet. Halo Of Blood är som en påse stursk Gott & Blandat, där varje spår å ena sidan är något man bör vänta sig av kvintetten och å andra sidan är en så himmelsvid skillnad från sin föregångare att man suckar av lycka. Det är som att ha sörjt en polare som bytt personlighet, bestämma en träff och ångestladdad bege sig till mötet - för att inse att polaren är sig själv igen. 

Just därför kan jag inte låta bli att le lite överseende när Alexi fräter hål på smekpopparen Gessles hit. Covervalet är betydligt bättre än eländet på Relentless... även om Talk Dirty To Me fortfarande är den överlägset bästa de gjort på coverområdet. Sleeping In My Car håller här för att den helt enkelt är så ösig.



Halo Of Blood skulle möjligen kunna anklagas för brist på röd tråd rent stilmässigt, eftersom det går att höra förgreningar till samtliga album, men det vore att leta fel för principens skull. Sällan har en finsk vinter smält in så bra i den svenska sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar