lördag 1 juni 2013

Aus Deutschland mit Liebe

I Begynnelsen var Edguy, deras fans hörde dem och fann att det de spelade var bra, och då Tobias Sammet gick i skapartrance och gav liv åt Avantasia, hörde Edguys fans det och... Eller, ja: de som inte hörde The Metalopera FÖRE Edguy, förstås. Vilket jag gjorde, närmare bestämt i en liten metalsektion i Vetlanda för 11-12 år sedan. Det här var på den tiden då man fortfarande förflyttade sig rent fysiskt till en affär med dörr och fönster för att hitta, och förhoppningsvis ha råd att köpa, sin musik. Jag hittade Avantasia.


Det här minnet är tidsmässigt inte någon begynnelse, eftersom Power Metal redan gjort sitt intåg tidigare, närmare bestämt från Finland, men nu håller vi oss i det av två världskrig och en mur sargade landet i söder och en då blott 24 år gammal Tobias Sammet från Fulda, som skapade detta mästerverk.

Det var sent på vårterminen när jag hittade den - utan att ha en aning om vilka Edguy var! - och i synnerhet den alldeles lagom svulstiga balladen ovan, och pompösa "Sign Of The Cross", gick på repeat i flickrummet medan jag drömde ljuva drömmar om riddare och drakar... Med det menas att jag var riddaren som räddade en annan riddare och att vi tillsammans red iväg på en drake till något trevligt litet slagfält någonstans... Jag menar: det är klart att jag hellre var Gabriel Laymann än Anna Held, annars hade jag ju bara fått sitta och vänta!


För mig, som inte riktigt börjat uppskatta Blind Guardian än, var detta min första kärlek till tyska metalscenen och även om den inte längre hör till de skivor jag spelar regelbundet, så kan jag tvärsäkert utnämna Avantasia I till ett av mina bästa skivköp någonsin. Vill också avsluta det här inlägget med ett fullkomligt underbart klipp från Wacken Open Air 2008, där tyska metalscenens största spelevink & co framför The Scarecrow live, från Avantasia The Scarcrow 2008.


Ibland räcker ordet "episk", helt enkelt inte till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar