måndag 7 oktober 2013

SRM-pärlor: Framgång, blygsamhet och självinsikt

Så var det första måndagen i oktober, och dags för pärlsamling nummer två att skimra i höstmörkret. Veckan inleds med några stärkande exempel på sann ödmjukhet och stilla eftertanke som vi alla kan lära av. Självförnekelse och blygsamhet hör inte blott och bart klosterlöftena till, nej då. Även under nitar, läder och spandex bultar emellanåt ett försynt och offervilligt hjärta:





”Vad finns det för bättre sätt att dela sin framgång med andra än att hjälpa dem, att visa dem vägen ut?”
Dave Mustaine, Megadeth, utövar ödmjukhetens dygd. (SRM #105)


"Det verkar som att alla gillar 'Rocket Ride', utom några få som jag ändå inte bryr mig om eftersom de har fel."
Tobias Sammet, Edguy, vet hur man hanterar kritik. (SRM #33)


"Lisbeth Salander är väl en Dregen-kopia?"
Dregen, Backyard Babies, vet att imitation är den ärligaste formen av smicker. (SRM #107)


"Men jag förlåter Peter Jackson och de andra. Deras bild av Tolkien är olik min, och de har sin konstnärliga frihet."
Tuomas Holopainen, Nightwish, är på storsint humör. (SRM #101)


"Jag menar, vem fan börjar spela heavy metal för att de vill tjäna pengar?"
Oscar Dronjak, Hammerfall, filosoferar om sin karriär.  (SRM #26)


"Man kanske är en jävla omöjlig människa att ha och med att göra, bara för att man är sådan här."
Peter Tägtgren, Hypocrisy/Pain, funderar över sin andra skilsmässa. (SRM #44)


"Det enda som gör mig upprörd när det gäller andra band nuförtiden är att de tjänar så mycket mer pengar än vad jag gör. Inte för att jag bryr mig om pengar, men det är bara att inse att crack kostar."
Oderus Urungus, Gwar, tänker till. (SRM #46)


"Det inbrända korset är ett tecken på att jag är hängiven och inte på att jag är en idiot."
Glen Benton, Decide, har koll på läget. (SRM #79)


"Jag kommer nog aldrig att få den uppmärksamhet som jag förtjänar."
Lemmy Kilmister, Motörhead, känner sig bortglömd. (SRM #97)


"Usch! Måste vara grymt jobbigt! Jag vet, Opeths musik blir jämt överskuggad av våra fördelaktiga yttren. Det är inte alltid lätt att vara attraktiv."
Mikael Åkerfeldt, Opeth, reflekterar över hur folk ser på kvinnofrontade band. (SRM #98)


"Inget vi gör är dåligt."
Joey DeMaio, Manowar, är självkritisk. (SRM #95)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar