Visar inlägg med etikett Svederna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Svederna. Visa alla inlägg

måndag 16 december 2013

Mysmåndag: Det gäller att prioritera


Sista mysmåndagen, iallafall här på bloggen, men på den här bilden ser inte katten Silke ut att mysa särskilt mycket. Det där med att ligga i mattes eller husses famn var inte ett dugg populärt. Som ni ser har grottmänniskan på bilden undercut - en frisyr som fick grottmamman att gå i taket - så varsågod mamma: här har du din älsklingsfrisyr tillsammans med Silkes favoritpose. Finns det något trevligare sätt att börja en måndag på? 

I den här krönikan ska vi återknyta till mitt allra första inlägg, som handlade om tid. När jag skrev det inlägget hade jag ingen aning om vad jag ville med den här bloggen. Allt jag visste var att jag ville skriva, men var trött på att bråka med min bok (ja, det låter vansinnigt pretentiöst, men det handlar om ett skönlitterärt projekt jag har skrivit på i flera år, som förmodligen inte blir klart förrän jag är en surögd tant). Jag hade också börjat bli så pass bekväm i mitt jobb som säljare och skribent, samt tröttnat på kyrkan och umgänge, att jag kände ett behov av att prova något nytt.

Nu har jag haft den här bloggen i snart sju månader och det har faktiskt varit något av det mest omvälvande jag har upplevt. För er som inte vet om det: jag har Aspergers Syndrom, så kallad högfungerande autism och ADD, två funktionshinder som bokstavligt talat innebär att man lever med konstanta ytterligheter. De är personlighetsdrag lika mycket som de är handikapp och två av mina största svårigheter är att behålla fokus och att inte bränna ut mig. Det har tagit lång tid för mig att acceptera att jag aldrig kommer att kunna leva ett "normalt" liv med nio till fem-jobb, barn, umgänge och fritidsaktiviteter. Min hjärna är så funtad att den inte klarar av alltför många olika bitar i det berömda livspusslet. Då går jag sönder.

Det läskiga med att tvingas välja är att det gör en smärtsamt medveten om ens egna svagheter. Väljer man dessutom bort sådant som man en gång trodde var en fundamental bit i livet, så kan det åtföljas av ångest och tvivel som för en utomstående är obegripligt, nästintill bisarrt. Livet är inte så jävla roligt, och tvärtemot vad många tror, så är det betydligt bättre att vara medveten om det och kunna njuta ändå, än att leva i ett falskt rosenskimmer och få en chock när saker och ting inte blir som man har tänkt sig. Såhär skrev jag i mitt första inlägg den 20 maj:

 I bloggvärlden handlar nästan allt om tid. Rätt tid. Rätt inlägg i rätt tid om rätt sak. Gärna med rätt åsikt också. Jag är inte särskilt rätt av mig. Inte rättvis heller.

Att börja blogga var ett val som jag först inte visste vad det skulle innebära. Först och främst var jag rädd, mycket rädd. Dåligt självförtroende och social fobi går komiskt nog hand i hand med uppfattningen att man syns hela tiden och att de som ser en letar fel. Om du lider av den sortens fobi, kan skriva någorlunda begripligt och har ett intresse du kan tänka dig att visa: starta en blogg. Du kommer att bli lycklig så fort du ser att någon har gått in och läst, och får du en stöttande kommentar slår glädjemätaren i taket.

Med hjälp av all musik, allt skrivande och inte minst det fina bemötande jag har fått av Tenstabor, lokala thrashband, svartmetallare i granskogen och Bålstaproggare så har jag successivt kunnat förflytta mig från de mer instängda hörnen av min grotta och det, mer än något annat, är orsaken till mitt val. Jag har inte mött annat än förståelse, stöd och uppmuntran de gånger jag har gjort intervjuer här, så ett stort tack från hjärtat till er för att ni har haft tålamod och varit petiga när jag har gjort missar. Ovärderligt!

Att spela i band, komponera musik eller skriva om det, är många gånger ett obetalt arbete. Till er som undrar varför jag lägger ner den tid jag gör på en blogg utan att tjäna pengar på det, vill jag därför skänka ett långfinger och min mest föraktfulla blick. När stöttade ni era favoritband senast? När bemödade ni er om att länka deras låtar, köpa en skiva och ge den er fulla uppmärksamhet? Man spelar inte hårdrock för att bli rik och det är inte heller orsaken till varför man skriver om det. Det finns betydligt mer lukrativa branscher om ett von Anka-valv är främsta målet.

Min blogg går före allt utom mitt jobb och min sambo. Eftersom han är serietecknare och en lika stor nörd som jag, tillbringar vi många dagar med att jobba, blogga och teckna hemma i lyan, turas om att sätta på kaffet och ge varandra feedback. För en utomstående ser vårt liv förmodligen ganska trist och stillastående ut, men jag skulle aldrig vilja byta. Som jag har skrivit tidigare så lever vi i en tid där kultur inte värdesätts, och att leva med en annan nörd är för mig direkt avgörande för att kunna göra det här. Att ge varandra stöd, uppmuntran och inte minst friheten att ägna sig åt det man helst vill göra, även om det inte ger pengar och status, är i mina ögon själva essensen av att vara hårdrockare. Att man välkomnar framgång och pengar för arbete man har utfört är givet, men det är knappast lönechecken som är avgörande för varför man ägnar sig åt metal eller någon annan kulturform. 

Eftersom jag inte får ett rött öre för mina inlägg, så blir den i mångas ögon en smula obegriplig. Iallafall omfattningen. Omkring 140 inlägg har jag publicerat sedan starten, med intentionen att de ska innehålla något mer än länkar och youtubeklipp och ja, det har tagit väldigt mycket tid, men det har det varit värt. 

Om jag skulle önska mig något gällande bloggen, så är det länkningar. Om du läser ett inlägg och gillar det, länka och sprid det! Feedback från läsare är min lön, så avvara några sekunder åt att dela något här som tilltalar dig. Tipsa vänner och bekanta, gilla på Facebook och dela inläggen. Gillar du det inte, låt mig gärna veta det. Man kan aldrig bli bättre om man bara blir struken medhårs - om man inte är en katt, förstås...

fredag 6 september 2013

Fredagsfika: Svederna



Vi pratar om värmländska black metaltrion Svedernas debut Äntra (2013) här. Med hemklistrad etikett och konvolut i vintertema och bästa broderistil. När jag tar ut den svarta kassetten får jag omgående nostalgikänslor från Krakel Spektakel till Europe och mina egna hemspelade freestyleband till bilresor (som alltid tog slut mitt i en låt). 

Fastkilad bakom kassetten finns ett skrupulöst noggrant hopvikt texthäfte. Tre spår på A-sidan, tre på B-sidan och den gamla ultrakonservativa nörden i mig, som stolt lyssnade på freestyle fram till 25 års ålder, myser värre än en solvarm katt under eftermiddagsluren. Till Äntras sex spår intas kaffe och päronglass med fikon- och dadelbalsamvinäger. Det lät jävligt präktigt nu när jag skrev det, men det är inte mindre gott för det.

Första spåret på A-sidan, Skörd, ger Vintersorgvibbar direkt, i synnerhet från Skellefteåbandets andra album Till Fjälls (1998). Det är stilfulla tempobyten och blast beats om vartannat. Någon ren sång uppenbarar sig inte, utan sångaren Primathor håller sig till growl med den äran låten igenom. Texten har korta strofer och låten slutar i flämtningar. 

Svart Sekret heter spår nummer två och klickar till fint i min böjelse för kontraster och brytningar mellan opolerad dist och sprött strängplock. Melodisk black metal som den "ska" vara, och det jag undrar mest över är egentligen ljudet. Borde det inte låta sämre med en kassett, eller är jag bara fördomsfull? Jo, det är jag, inser jag rätt raskt. Syrrans Out Of This World från 1988 går fortfarande att lyssna på med behållning, så det är inte utan att jag kastar en skamsen blick på kassettluckan där bandet rullar för fullt.

A-sidan avslutas med Återvändlöshet, ett stycke där vi får ett mässande som gärna hade fått låta lite starkare. Den har en melankolisk, dov stämning som för tankarna till såväl Vintersorg som Dia Psalma och går upp i ett matt, slamrande körparti som låter direkt ljuvligt. Att det sedan går över i skräckfilmspiano stressar faktiskt upp mig en smula eftersom jag alltid blir brydd av låtar jag inte kan känna av sluttonerna på, men så klingar det ut och Äntras A-sida stannar.

Jag tar en paus i mitt glassmumsande och byter sida på kassetten. Naturligt Vis har ett oväntat mjukt intro, akustiskt gitarrplock och rätt mycket lek med takter, som för tankarna mer till prog metal än black metal. Sången är återigen lite för låg och handlar om... myggor?! Blodsugande jävlar? Helt klart.

Så kommer det spår jag hört tidigare, Eländigt Skran, med kantiga riff och dessutom ett rent sångparti. Jag är förtjust i mixen av blast beats och akustiska toner och känner mig därför tämligen belåten när det sista spåret drar igång. Överdrivet Fosterländsk är sista låten på Äntra (2013) och även den råaste, där sången hörs riktigt bra och dessutom hinner med att lura mig ett par gånger med växlingar mellan akustiska och distade partier.

Det är minst sagt ovant att ha en sex spår kort Fredagsfika, men Svederna har varit en av de jag sett fram emot mest, och Äntra (2013) kan avnjutas till många fler glassportioner. Beställ den här, köp glass och ladda bryggaren.  

torsdag 5 september 2013

Ganska glatt gnäll

Egentligen är jag rätt nöjd just nu, även om jag tuggar sönder tandköttet och fingerlederna knakar som en gammal gisten borgkammardörr. Anledningen till tuggandet och knakandet stavas annonsstopp, långvarig stress på lite olika plan och en hjärna som går på högst ofrivillig speed dygnet runt emellanåt. Det enda jag vill göra just nu är att få musklerna knådade, käkarna i led och ligga som en slö katt i soffan med all musik jag längtar efter. 


Förväntad energinivå:






I verkligheten:





Inte nog med att Svedernas kassett ligger och glimrar som en gyllene Wonkabiljett bredvid stereon - eftersom jag vägrar lyssna på ny musik när jag är riktigt stressad. Jag har även, håll i er nu: sju nya skivor på ingång från CDON! Watain, Bathory, Children Of Bodom, Metallica och Uriah Heep kan, om jag har en himmelsk tur, nå min grotta före helgen och bringa glädje åt mig och grannarna. 

Tanken är att ni ska få en Fredagsfika i form av Svederna den här veckan och att jag ska vara i bättre form till nästa vecka. Ner i djupen...

onsdag 4 september 2013

Mellanspel VI: No Dream Can Heal A Broken Heart

Det är över två månader sedan jag hade ett Mellanspel här på bloggen. Tanken var att de skulle försvinna till förmån för lite mer intressanta inlägg, men då och då dyker det upp utomgrottsliga aktiviteter som inte lämnar så mycket utrymme för grottgnäll. Därför får ni nu lyssna på min klagan (fast egentligen klagar jag inte över aktiviteterna, utan över att ingen har uppfunnit en tidvändare än) genom Sonata Arctica och den vackra gästsången av Johanna Kurkela och på fredag blir det en efterlängtad genomlyssning av Svedernas Äntra. 



tisdag 27 augusti 2013

Svedernas debut!

Nu äntligen finns Svedernas kassett Äntra att beställa för 50 kronor inklusive porto! Skicka din beställning till garde@svederna.se.


söndag 21 juli 2013

Black metal enligt Svederna

De började jamma tillsammans i en lada. Gitarristen komponerade musik nattetid på toaletten för att inte väcka familjen. Första och enda gången de har repat tillsammans var i samband med skivinspelningen och sångaren bär sin Nickelback-tröja med stolthet, vilket gitarristen sägs vara helt oförstående inför. Svederna är black metal när den är som mest oväntad.

Det är åskvärme i luften den kväll jag beger mig iväg till sommarstugan ute i Skattkärr, där Svedernas sångare och textförfattare huserar under några dagars ledighet. Jag hinner hälsa på såväl sambo som mor, samt en liten varelse i nattlinne som ska ha sin godnattkram av pappa innan det kan bli tal om något annat. Att en intervju med en black metal-musiker planeras utifrån småbarns läggtider hör kanske inte till vanligheterna, men Jonatan ”Primathor” Holmberg har inget behov av att förställa sig:
”Vi vill inte spela en roll vi inte är bekväma med, det är jätteviktigt för oss”, förklarar den glade frontmannen i flip-floptofflor sedan han serverat Tingsryd-öl och vi slagit oss ner i trädgårdsmöbeln för en, som det ska visa sig, lång kväll av black metal, politik och 90-talsnostalgi.

Enya och Bathory
”Jag och Thunarf lärde känna varandra under gymnasiet och då gick Weingroth, gitarristen, i klassen under honom”, berättar Primathor. ”Weingroth och jag pratade jättelänge om att starta ett riktigt band, vi hade ju redan spelat ihop till och från sedan sjuan.”
Thunarf är trummis/basist/gitarrist/låtskrivare, Weingroth är gitarrist/sångare/basist och Primathor är sångare/textförfattare... Glömde jag något? Att Quorthon från svenska Bathory är något av en husgud för den multiinstrumentella trion är knappast förvånande, medan influenser som Enya och Nordman kanske kan få en och annan sjuttonåring med corpsepaint och identitetskris att skruva på sig.

Var det självklart att det skulle bli ett black metal-band?

”Det var självklart senare, men om man går lite längre tillbaka så var det soul, funk och psykadelisk rock som gällde för oss”, berättar Primathor. ”Jag spelade ju redan trummor i ett annat band, så det blev att jag fokuserade på det istället, medan Weingroth flyttade ner till Göteborg efter gymnasiet.”

Så ni startade alltså bandet på skilda orter?

”Ja, jag flyttade ju till Stockholm, för Karlstad började kännas så litet. Lite Fucking Åmål, sådär”, ler han åt flytten från den lilla stad som hör till Sveriges tjugo största. ”När det andra bandet jag och Weingroth spelade i, Resolute Source, inte hade samma mål som vi, så blev det att man lika gärna kunde flytta när man inte hade bandet kvar. ”

Hur lång tid tog det innan ni bildade Svederna?

”Det gick faktiskt några år innan vi började spela ihop igen. Jag började i ett elektroniskt rockband efter ett par år, Night End Day, som jag fortfarande är med i. Vi släppte en skiva förra året på samma sätt som vi gör med Svederna nu, på nätet, och en av medlemmarna i Night End Day, Robin Larsson Asp, har hjälpt oss att spela in skivan.”

Tid att lyssna
”Oss” är Svederna och skivan det talas om är Äntra, bandets debut. Att få någon reda i flödet av namn, bandkonstellationer och genrer från den bedrägligt tillbakalutade sångaren går ungefär lika smidigt som när man försökte lyssna och anteckna samtidigt under en pedagogikföreläsning på universitetet – med den skillnaden att Svederna inte är lika flummigt. Det är uppenbart att det här bidraget till den värmländska black metal-scenen vill något med sin musik, och att det får ta den tid det tar.
”Idén med Svederna är att man ska sätta sig ner och verkligen lyssna”, menar sångaren, som på senare år har börjat lyssna på musik på ett nytt, mer intensivt sätt. ”Vi har inrett vår replokal som ett vardagsrum, så att man ska kunna sitta ner och verkligen lyssna. När vi släppte Äntra så samlades vi i replokalen, drack öl, höll käften och bara lyssnade.”

Hur viktiga skulle du säga att texterna är?

”Väldigt viktiga”, är det tveklösa svaret. ”Många av texterna på Äntra har en stark grundton mot etablissemanget”, avslöjar Primathor som, trots att hjärtat klappar för vänstern, säger sig vara extremt besviken på politiken även i det egna lägret. ”Det är samma idioter både till vänster och höger, just därför har det blivit mer nödvändigt att engagera sig.”

Musiken påminner onekligen om Vintersorg.

”Vad bra att du märkte det! Vi hade faktiskt ett parti på Eländigt Skran där vi ville att det skulle låta som just Vintersorg.”

Kaffe, glass och väggbonader
Med tanke på allt prat om soul, psykadelisk rock och elektroutflykter, så är jag förstås väldigt nyfiken på varför det landade i black metal till slut. Det visar sig att Primathor var hårdrockare som tonåring och sedan fastnade för hardcore och punk under flera år, innan han via en spelning med Cradle Of Filth sommaren 2009 gjorde en reträtt.

”Jag blev helt ’blown away’ när jag såg dem”, berättar sångaren, som via den brittiska sextetten så småningom började återupptäcka metalscenen. ”Man kan säga att både jag och Thunarf blev pånyttfödda med gamla Cradle Of Filth, Dissection och Dimmu Borgir. Vi snöade in på dem totalt och började prata om att starta ett black metal-band.”

Hur gick det till när ni spelade in Äntra?

”Det började med att vi jammade ihop i en lada på Svederna Gård. Sedan när vi bestämde oss för att satsa, så satt Thunarf uppe på nätterna och komponerade låtarna på toaletten på en akustisk gitarr för att inte störa familjen och sedan spelade han in det med trummor, elgitarr och akustisk gitarr. Vi skötte mycket via Skype och sedan spelade vi in allt i en sommarstuga i Åmotsfors. Thunarf hade redan skrivit färdigt allt, så när jag och Weingroth kom dit för att spela in sade vi att nu dricker vi kaffe, äter glass och kör.”

Skivan är, hör och häpna, inte en ”skiva” i egentlig mening, utan en kassett. Bandet har bojkottat CD-skivan, men eftersom det är dyrt med LP-skivor så har de valt kassetter istället, som de kopierar en och en.

”Det fanns inte ens att köpa kassetter i Sverige, så vi fick beställa från England”, skrattar Primathor. ”Vi vill verkligen att det ska vara en fysisk produkt, inte bara en fil på datorn, även om vi har låtarna som mp3:or på hemsidan också.”

Vi har suttit och pratat länge. Den tryckande värmen har äntligen börjat lägga sig och kvällssolen lyser mellan träden. Någon åska blev det inte, trots allt. Däremot har jag mängder av anteckningar och inspelat material med mig när jag sent omsider ska bryta upp från den vackert belägna sommarstugan och en black metal-musiker som sannerligen inte tillhör majoriteten i sin genre. När jag nämner att Svedernas bandlogga skulle vara fin som broderimönster, lyser han upp:

”En väggbonad vore skitgrymt!”