onsdag 26 mars 2014

Veckans skiva: Black Sabbath feat. Tony Iommi


Det är en sak att föredra en viss stil eller en viss banduppsättning. Att däremot vägra erkänna vissa skivor eller perioder i ett bands historia av ren tjurskallighet, är inte bara löjligt utan rentav obegripligt. Åtminstone i det här fallet. Seventh Star påminner inte om det man vanligtvis förknippar Black Sabbath med, och det har sina orsaker. För det första: ingen Ozzy Osbourne. För det andra: ingen Geezer Butler eller Bill Ward. För det tredje: Glenn Hughes.

Inledande In For The Kill är en fartfylld historia med stämsång och drillande gitarrsolon, och därför blir det lite snopet när redan andra spåret, No Stranger To Love, visar sig vara en ballad med syntmattor så breda att de hade kunnat täcka en balsalsparkett. Dansstegen blir därefter: tröga. Att det som i själva verket är Tony Iommis soloprojekt har givits ut i Black Sabbaths namn, blir extra komiskt då det inte bara påminner mer om Deep Purple utan även har deras ex-sångare vid micken.

Det här är en utmanande skiva om man i vanliga fall lyssnar på ex. råmande kor eller humlesurr. Vid bredare ljudutbud är det lättsmält, tämligen nyanslöst - och riktigt svängigt. Min favorit Danger Zone solkas egentligen bara av en enda sak och det är sången. Jag är inte helt sams med Hughes stämma, som i mina öron låter ansträngd, men det är fortfarande avsevärt bättre än Ozzys kraxande. Vad som sedan står på etiketten bryr jag mig inte särskilt mycket om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar