onsdag 2 april 2014

Veckans skiva: Blue Öyster Cult


1972 var alls inget oävet år för hårdrocken. Alice Coopers "School's Out", Black Sabbaths "Vol. 4" och Uriah Heeps två fullängdare "Demons and Wizards" och "The Magicians Birthday" hör till årets godbitar, tillsammans med veckans skiva: Blue Öyster Cults självbetitlade debut.

Omslagets mörka stjärnhimmel står i god samklang med innehållet: drömsk rock med orientaliska strömmar och stor rymd. Bitvis påminner det om Uriah Heep, dock minus en kraftfull sångare och tung bas. Eric Blooms röst är ganska blek och trots mjukheten, dränker gitarrerna sången emellanåt.

"Then Came The Last Days Of May", "She's As Beautiful As A Foot", "Cities On Flame With Rock' N Roll" och "Redeemed" hör till albumets pärlor. De två första är långsamma, men jag tvekar att kalla dem för ballader. "She's As Beautiful As A Foot" påminner mer om något som skulle kunna spelas under en magdans i ultrarapid, än en romantisk tryckare och "Then Came The Last Days Of May" för tankarna till vårnätter som doftar av fuktig jord. Suggestivt är bara förnamnet.

"Cities On Flame With Rock' N Roll" är, som namnet antyder, en lite tuffare historia. Basgången och gitarriffen är svängiga, något som även gäller för "Workshop Of The Telescopes", där rocken är mer framträdande än mystiken.

Gruppens mest framgångsrika album, "Agents Of Fortune" från 1976, har skalat bort mycket av det drömska, men jag föredrar debutens flumfärder. Den här nyutgåvan hade dock klarat sig bra utan de fyra extraspåren, som mest känns som utfyllnad. "A Fact About Sneakers" får mig att tänka på Tim Burtons version av "Kalle och chokladfabriken", och Oompa-loompiernas sång om Erika Salt. Smårolig, men klart umbärlig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar