fredag 14 mars 2014

För att det angår oss alla

Känner du någon jude?
Känner du någon muslim?
Känner du någon somalier?
Känner du någon thailändare?
Känner du någon rom?
Känner du någon arab?
Känner du någon homosexuell?
Känner du någon transperson?
Känner du någon feminist?
Känner du någon fackföreningsaktiv?

Vill du vara rädd när telefonen ringer?
Vill du rycka till när det ringer på dörren?
Vill du känna dig otrygg på kvällarna?
Vill du bli kallad nedsättande ord av främmande människor?
Vill du bli hotad när du besöker din religiösa församling?
Vill du se symboler för det parti som mördade 12 miljoner människor i läger på dörren till ditt arbete?
Vill du få höra att du borde våldtas med en flaska tills du vet din plats?
Vill du få höra att du har terror i blodet?
Vill du kallas sandneger, judesvin, zigenarjävel, risgubbe, rasförrädare och blatte?
Vill du oroa dig för att dina barn ska råka illa ut på grund av din politiska, religiösa, etniska eller kulturella tillhörighet?
Vill du bli jagad av främmande män som inte tål att de inte kan fastställa din könsidentitet?

Om du blir tillsammans med en jude, vill du då bli hotad om ni går ut på krogen tillsammans?
Om du får en granne som är muslim, tänker du då hålla tyst om det sprids islamfientliga flygblad i huset?
Om du alltid väntar på samma buss tillsammans med en somalisk familj, låtsas du som om du inte hörde, om någon fäller en rasistisk kommentar om dem när ni går på?
Om dina bekanta undrar ifall den thailändska massören du går till även säljer sex, skrattar du bort det då?
Om din syster eller bror kommer ut som homosexuell, gör det då dig detsamma om Sverigedemokraterna kallar henom för pervers?
Om din fru kallas feministhora på nätet för att hon engagerar sig i politik, får hon skylla sig själv då?
Om ditt barn berättar att en kompis har blivit nedslagen för att hens androgyna utseende störde en grupp män i väntan på bussen, säger du då åt ditt barn att inte umgås mer med sin vän?
Om din kille får hotbrev för att han är aktiv i en fackförening, ber du honom att sluta engagera sig då?

Gör du slut med din judiske partner?
Vägrar du att hälsa på din muslimske granne?
Ställer du dig längre bort ifrån den somaliska familjen?
Byter du massör, fast du trivdes jättebra med den du hade?
Ber du ditt syskon att inte hålla sin partners hand öppet?
Försöker du övertala din fru att släppa politiken?
Hindrar du ditt barn från att umgås med vissa barn, för att själv slippa obehag?
Säger du åt din kille att gå ur fackföreningen, annars gör du slut?

NEJ, DET GÖR DU INTE, ELLER HUR?

För du vill älska vem du vill, leva och bo vart du vill och få arbeta med det du är bra på, utan att smutskastas och hotas. Du vill inte bli behandlad som paria, sluta engagera dig i det du tror på eller säga upp kontakten dina vänner.

Hårdrocken är sällan politisk på samma sätt som ex. punken och hip-hopen, men det betyder inte att vi som lyssnar och spelar är tandlösa mähän som inte tycker till. Långt ifrån.

Gene Simmons är jude.
Orphaned Land försöker att ena israeler och palestinier i Israel.
Angela Gossow är uttalat vänster. Långt åt vänster.
Ted Nugent är lika långt åt höger.
Tom Araya är chilenare och katolik.
Otep Shamaya är lesbisk.
Rob Halford är gay.

Tycker du att de borde ha hållit tyst om sina åsikter, ursprung och sexuella läggningar? Att det hade varit en bra idé om de låtit sig skrämmas till tystnad och skam, istället för att stå upp för sig själva?

Själv är jag ganska privilegierad. De enda som har riktat hat emot mig i vuxen ålder, är Sverigedemokrater och en och annan kränkt man på nätet, som inte tål när folk inte håller med dem, och blir ännu surare när man säger emot - särskilt som kvinna.

Jag blir så otroligt ledsen och förbannad när jag ser hur detta högerextrema hat gång på gång ursäktas och normaliseras, för jag vägrar tro att det är rätt väg att gå.

Hatet förstör oss. Det äter upp både individ och samhälle inifrån, som en parasit och gör oss rädda, misstänksamma, missunnsamma och självupptagna.

Jag går inte med på det. Jag är och förblir en udda fågel, men jag känner mig inte hotad av andras olikheter så länge de inte har som mål att utplåna min och andras rätt att leva i frihet.

Jag tänker inte försvara nazistiska, rasistiska, invandringsfientliga eller islamofobernas rätt att trumpeta ut sitt fega hat okommenterat. Jag tänker inte glömma ett partis nazistiska bakgrund och dess fotsoldaters nutida illdåd bara för att de sitter i riksdagen nu. Inte en chans.


4 kommentarer:

  1. You nailed it! Du skriver så himla bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Just nu är jag mest förbannad på allt hat, så det är ju tur att man kan sätta ord på eländet.

      Radera
  2. Islamofobi...

    Hur tolerant är islam mot judar, homosexuella, oliktänkande eller andra religioner..?
    Jag trodde det här var en hårdrocksblogg med det här inlägget är inget annat än poserande, koketterande och politiskt korrekt nonsens. Du går rätt i den fåra av politiska åsikter som är på modet att stå för just nu. Med fingertoppskänsla ger du uttryck för den rätta indignationen. Låt oss konstatera att islam har fobi mot i princip allting det du sade dig vilja värna så lägg ner ditt spelade engagemang. Du vill bara ha snabba belöningar i form av uppskattning för att du trampar på rätt personer. Du är inte modig, du står inte upp för någonting annat än din vilja att bli applåderad och klappad på huvudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kära anonyma person!

      Ja, du har helt rätt i att det här är en hårdrocksblogg, men jag kan inte se några som helst regler som säger att jag inte har rätten att avvika ifrån det ämnet när och hur jag vill, inte sant?

      Jag har tagit upp självmord, psykisk ohälsa, rasism, konsten att prioritera och vill man vara riktigt anal så kan man förstås säga att det inte har något med hårdrock att göra heller, men hårdrock spelas av människor och lyssnas på av människor, så då får man helt enkelt finna sig att det då och då kan beröra ämnen som avhandlar annat än headbanging och riff, inte sant?

      Poängen här, du käre, besvikne och anonyme läsare, är att jag mycket väl vet hur det kan vara att tillhöra en grupp som andra ser som ett hot eller helt enkelt bara avskyr av andra irrationella skäl, så jag har därför noll och ingen förståelse för islamofobi, vilket är det rätta namnet, då det rör sig om en irrationell skräck för islam och muslimer.

      Klappad på huvudet har jag blivit hela mitt liv av folk som inte förstår sig på autism, så tack, men jag efterlyser inga fler sådana klappar, framför allt för att det är uttryck för nedlåtande översitteri.

      Och nej, jag är inte särskilt modig, men till skillnad ifrån dig så skriver jag under mina ståndpunkter med namn, medan du väljer att kommentera anonymt, så nästa gång du väljer att skriva en kommentar här för att påpeka min brist på mod, så använd ditt riktiga, sökbara namn, istället för att kasta sten i glashus.

      Radera