onsdag 19 mars 2014

Veckans skiva: Black Label Society


Har du glömt hur mycket bra metal det finns? Tycker du att lite väl mycket känns som upprepningar, eller har du ett oförklarligt behov av att tråka ut dig själv? Grattis, här finns resurser. Det amerikanska sludge metal-bandet Black Label Societys sjätte album Mafia är på många sätt unikt i sitt slag i min samling. Det är inte bara den enda skivan av bandet som jag äger, utan också ensam i sludge metal-facket.

Sludge betyder ungefär sörja eller gyttja, och ingen kan anklaga BLS för att göra för stora utsvävningar från den etiketten. Bandet som spelar i 30 km/h grundades 1998 av Ozzy Osbournes ex-gitarrist Zakk Wylde, och om du inte lyssnar på metal kanske du minns filmen "Rockstar" med Mark Wahlberg, där Wylde spelar det fiktiva bandet Steel Dragons gitarrist.

För visst, Wylde är en ypperlig gitarrist och hade han inte sjungit som en nerdekad Axl Rose så hade det här kunnat bli trivsamt. Suicide Messiah och Death March har gungiga basgångar och i balladen In This River hanteras gitarren så varsamt att det väger upp den tillgjorda sången med råge. I övrigt är Mafia ett nyanslöst och grusigt harvande av tekniskt skickliga riff och tillgjord sång. Om man nu inte äger den gåvan, vilket Wylde uppenbarligen inte gör, så blir det inte bättre för att man dubblerar eller trixar till eländet med diverse effekter. Man kan lika gärna försöka täcka rutten frukt med choklad.

Jag har bara två funderingar: I vilket sammanhang fyller det här ett behov och i vilket sinnestillstånd befann jag mig i när jag gjorde inköpet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar