måndag 24 mars 2014

Måndagspepp (det började med Manowar)

Måndag. En vårdag som än så länge har fräckheten att vara både kall och färglös. Idag väljer jag metal efter väder och lynne, och försöker att samla mig inför veckan. Lön imorgon och skivmässa på lördag kan bli en intressant kombination, och har jag tur blir det därför gröt och morotsgryta resten av månaden.

Här presenterar jag nu fem peppande låtar, ett par av dem textmässigt och samtliga sett till melodi.


Manowar Carry On


Det genomkitschiga skivomslaget, klichéstafetten och den käcka melodin brukar få både mig och sambon att le, om så resten av tillvaron är gråare än en tiggarmunkskåpa.


Running Wild The Drift


Kapten Haddock i all ära, men anfäkta och anamma, med Rock'N'Rolf vid rodret blir det en gladare (och kanske nyktrare?!) färd. I The Drift kan man förresten höra hyllningar till världens alla katter, men man måste vara kattmänniska för att höra det.


Uriah Heep Mistress Of All Time


Jag vet inte om det är sättet som flöjten smyger in på, men det är en starkt bidragande orsak till varför Sea Of Light hör till mina bästa inköp under 2013. Om du tycker att det här är för mesigt för att stå i en hårdrockares skivställ, är du förmodligen en vilsen tonåring eller flitig Close-Up-läsare.


Sonata Arctica Losing My Insanity


Ett av få tecken på att det faktiskt var mitt älskade Sonata Arctica som spelade på Stones Grow Her Name, och min inre artonåring studsar av förväntan inför Pariah's Child, dock inte med lika höga skutt som förr. Texten hör dock till de roligare: att tappa bort sina knäppa sidor är trots allt lika med att förlora sin kreativitet. En skräck vare sig man är musiker, serietecknare eller skribent.


Thyrfing Valdr Galga


Ett fyra minuter och fyrtio sekunder långt bevis på att en promenad som tar emot som fan, plötsligt kan innehålla underliga steppsteg, diverse ljud och knutna nävar. Jag har kommit på mig själv med att okontrollerat morra "valdr galga" och ge ifrån mig väsningar över träspångarna i Mariebergsskogen, så frågan är vad som händer om jag fyller mp3:an med enbart vikingastil av olika märken ett tag? Gissningsvis får jag ett besök av männen i de vita rockarna, som undrar vad jag menar när jag försöker förklara att det började med Carry On...

2 kommentarer:

  1. Nu tror jag att du är lätt synsk =) Jag hade funderat på att be mina läsare att skicka in peppande metal-låtar. Jag älskar också Uriah Heeps "Mistress of all time" =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att be folk skicka en butler plus ett flak energidryck till mig. Precis när jag blev klar med det här, dök ett nytt jobb upp och jag har inte ens hämtat mig ifrån helgens släktträff än :p

      Radera