Visar inlägg med etikett Ljus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ljus. Visa alla inlägg

söndag 22 december 2013

Fjärde Ljuset: Gamma Ray



Mörk är bilden och mörka är dagarna, men inget mörker är så stort att en ljuslåga inte gör någon skillnad. Med det fjärde adventsljuset lyser jag nu till jullov här i grottan och inpackat i svart siden kan ni se en glimt av vad det nya året kommer att innehålla på bloggen. 

Nu drar jag igen öppningen fram till trettondagen, den sjätte januari 2014, och önskar alla återkommande och förbipasserande grottbesökare en riktigt god jul (eller annat firande) och ett gott nytt år med Gamma Ray.

Ta hand om varandra och nörda ner er i musik och böcker, filmer och tv-spel. Sup inte sönder skallarna, särskilt inte framför barn och se efter vart ni går, så att ni inte halkar på lömska isfläckar. 
I övrigt: Shine On!



söndag 15 december 2013

Tredje Ljuset: Freedom Call



Snön har gett med sig en smula i Karlstad och medan halkrädda pensionärer jublar och pulkabarnen tjurar, tänder jag grottans tredje ljus med det allra poppigaste power metal-bandet som någonsin har nått mitt skivställ. Freedom Calls tre första album är en enda lång nostalgitripp för mig, för det var ett av de första band jag hittade i genren, och en förvånansvärt välkommen upptäckt. Kanske tyckte jag att Sonata Arctica var lite väl olyckligt kära och Avantasia en smula pompöst, för jag kom att älska Freedom Calls pipkörer, syntexcesser och nyttjande av varenda tänkbar fantasykliché. 

Jag presenterar härmed Flame In The Night och om ni vrider på er av olust, försök att föreställa er hur fullkomligt underbart det lät för en viss grottmänniska 2002 när hon stängde flickrumsdörren om sig med en tjock trave Prins Valiant och David Eddings, en stor påse godis och bara flöt in i sin egen värld, guldkantad av ett soundtrack som förflyttade henne långt bort ifrån allt vad duktiga flickor, plugg och olyckliga förälskelser hette. Det kan ha varit några av mitt livs lyckligaste stunder.  



söndag 8 december 2013

Andra Ljuset: Kamelot



Någon gång i mina tidiga tonår blev jag julhatare. Tonårshormoner i kombination med autism och katolicism gjorde släktsammankomster med krav på trevligt uppträdande och flickfin klädsel till en utmärkt smältdegel för det hatet, och det var inte förrän jag började fira jul med min sambo som jag slöt fred (någorlunda) med julen. Jag tillhör dessutom den där sortens ultrakonservativa julfirare, som anser att julen infaller den 24-26 december och inte en dag tidigare. 

Det andra adventsljuset i vår grotta får progpowerjänkarna Kamelot stå för, med The Light I Shine On You och en önskan om en så stressfri adventstid som möjligt.



söndag 1 december 2013

Första Ljuset: Avantasia



Ibland glömmer man bort hur mycket man tycker om en låt, och grottans första adventsljus i mörkret, Reach Out For The Light, hör till en av de där låtarna jag helt enkelt har tappat bort en smula, men nu dammar av och lyser upp decembermörkrets första dag med. 

Som ni säkert gissade vid första anblicken av bilden ovan, så kommer jag undan för undan att tända ljus med koppling till hårdrockens stora låtskatt, och eftersom advent betyder ankomst och traditionellt är ett sätt att visa längtan efter ljusets eller, om man kristen, Jesu återkomst, så torde de första tonerna jag hörde med Avantasia passa bra som inledning. Ha en fin första advent, vare sig ni uppmärksammar den, eller inte.