Ett italienskt band, med italienska
texter och omslagsinfo på japanska hör inte till den mest frekventa
kombinationen i mitt skivställ, och förmodligen inte i andras
heller. J.E.T:s debut från 1972 är inte så mycket en debut, som en
engångsföreteelse. Bandet släppte inga fler skivor i den här
genren, och det är jag den första att beklaga.
Fede, Speranza, Caritá kan
nämligen vara något av det mest slamriga, smeksamma och innerliga
jag har hört på år och dar. Det låter som att kvartetten från
Genova inte hade en tanke på något annat än att ha roligt och att
resultatet blev lyssningsbart av en ren slump.
Det är
egentligen inga särskilda delar som sticker ut, snarare summan av
dem. Gitarrljudet är grynigt och opolerat, orgeln olycksbådande och
trummor och bas mullrar och maler bakom Aldo Stelitas sång. Den
knappt 50 minuter långa skivan är en blandning av överjävlig
distortion, mjuk orgel och tre minuter in Il Prete E Il
Pescatore är jag redo att ta
till lipen. Ce' Chi Non Ha är
favoriten och för tankarna till tropiska nätter och isat vin.
Malletinsintrument
som vibrafon och marimba är inget man vanligtvis förknippar med
hårdrock, men det är ingen tvekan om att det skamlösa experimentet
som ugör Fede, Speranza, Caritá är
hårdrock. Inte i varje parti, men som helhet. Bitvis påminner det
om Uriah Heep, och hade körerna låtit bättre och mixen inte varit
ojämn som en gropig landsväg, hade jag inte haft ett ont ord att
säga. Den finns att köpa på Recordheaven för 49 spänn och jag
kan inte komma på någon bra ursäkt förutom allvarlig penningknipa
för att inte införskaffa den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar