måndag 6 januari 2014

Grott nytt år!


Så var det Trettondedag Jul 2014, gläntan öppnas igen efter det korta uppehållet över jul och nyår och er grottbitch är tillbaka till tonerna av Sinergy. Som ni ser har det pågått lite renovering i grottan under mellandagarna och hur välbehövlig skrivpausen än har varit, är det alltid segt att komma igång igen. Jag begriper inte vad det är med mig och ledigheter, för jag tycks aldrig kunna hantera dem bra. Antingen är jag på helspänn och väntar på att få börja jobba igen, eller så tappar jag allt vad rutiner heter och fastnar i ett nördigt träsk där tid och rum upphör - tills min sambo talar om att det kan vara bra att äta något.

Eftersom min känsla för tid inte är så pålitlig, är det viktigt med planering och scheman, både inne i och utanför grottan. "Gör det när du känner för det", är ett sådant där trevligt förhållningssätt som vänliga och omtänksamma själar har stuckit åt mig då och då under de här månaderna, men det funkar trist nog inte så för mig. Om jag ska blogga när jag "känner för det", så hade jag fått bomma igen grottöppningen för längesedan. Visst, det hade förmodligen blivit mindre stressigt för mig, men ack så trist, för det ligger mycket tillfredsställelse i att dyka ner på djupet och hitta skatter i den grotta jag har valt att utforska.

Tematiseringen kommer att fortsätta, men upplägget ser lite annorlunda ut. Dels för att jag ska få lite mer variation i skrivandet och dels för att ni inte ska få exakt samma tema flera veckor i rad. Tanken är också att något färre inlägg ska ge en bättre kvalitet på bloggen. Efter månader av arbete har jag kommit fram till att det inte bara var en bra idé att minska sju inlägg i veckan till fem och sedan tre - två kan till och med vara ett ännu bättre val.

Under de närmaste sju veckorna finns, lustigt nog för jag hade inte tänkt så, sju olika teman varav fem är helt nya. Resorna som har tagit oss runt Tyskland, England och Sverige tar en paus, liksom krönikorna och istället för Fredagsfikor kommer ett liknande tema att dyka upp i mars.

Onsdagar och lördagar är det som gäller under januari och februari, så välkomna in i grottans skydd mot väder och vind, utdragna reor och hopplöst hurtiga nyårslöften som vi ändå inte kommer att hålla.

Grottmänniskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar